mandag den 15. oktober 2012

Efterårsferie...

Som lærerstuderende har vi skræmmende meget fri. De vil helst have at vi kalder det studietid, men i virkeligheden er det bare fri... Derfor kunne man godt lokkes til at tro at efterårsferien var lige meget når vi alligevel har fri, men jeg ææælsker min ferie - fordi det er det eneste tidspunkt hvor jeg føler at jeg kan slappe af med helt god samvittighed, helt uden at skulle nå et eller andet, eller tilsidesætte andet.. Så idag bød jeg efterårsferien velkommen med lidt syslerier i køkkenet.

Her på Bornholm går vi meget op i regionalmadkultur og at støtte de lokale producenter. Derfor tog vi en tur til Valsemøllen i Åkirkeby, som laver det lækreste økologiske mel, som jeg stort set altid bruger når jeg er i køkkenet. Ud over det har de en masse andre lækre produkter som alle er producerede på Bornholm.

Noget af alt det lækre vi købte hos møllen, blev brugt til et skønt rugbrød. Det er simpelthen så meget bedre end når man går ud og køber et, og efter jeg er begyndt at bage dem selv, så gider jeg ikke engang købe rugbrød længere :)

Bornholmer Brød:

1. dag
1 portion surdej (ca. 1dl)
750 gr. groft rugmel
750 gr. hvedemel
6 tsk. salt
1 1/2 dl. vand

Jeg rører det hele sammen, og stiller det lunt, i ca. 24 timer. Husk at bruge et stort fad, da det hæver en del, næsten til dobbelt størrelse.

2. dag
6 dl. kærnemælk
1 mørk hvidtøl/maltøl
200 gr. knuste hvedekerner
200 gr. hørfrø
200 gr. solsikkekerner
700 gr. knækkede rugkerner
2 spsk. mørk sirup

Dejen puttes i forme, de må ikke fyldes helt op, der skal ca. ære 2,5 cm til kanten så brødet kan hæve.
Så lader jeg det hæve i 3 timer, og derefter bager jeg det først i to timer, ved 180 grader, og til sidst en time ved 160 grader. Efter bagning skal det stå dækket med staniol i to timer, også er der lækkert rugbrød!

Lidt stemningsbilleder fra dagens besøg hos Valsemøllen, samt et enkelt billed af det færdige resultat.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar